Bokrecension

Har nu läst färdigt boken. Tog några dagar att öppna den, visste inte vad som skulle stå och hur jag skulle hantera det jag läste. Men nu i efterhand är jag glad att jag läste den.

Boken är skriven av två mammor som liksom jag blev ängla mammor sent i graviditeten. Började läsa boken och tänkte, men herregud det som står är ju en exakt beskrivning på mina känslor. Att det är fler som förlorat sina barn förstod jag ganska snabbt, men att känslor och tankar är så lika var faktiskt lite läskigt. Men samtidigt väldigt skönt, jag fick en bekräftelse på att jag inte är "knäpp". Har många gånger skrivit om känslan av att bli liten, tycker det är jättejobbigt. Jag känner mig dum och löjlig. Blivit trött på mig själv för att känsla hindrat mig från att göra vardagliga saker. Hittade ett citat i boken som hjälpte mig oerhört mycke. Jag är inte knäpp, jag är bara väldigt ledsen.

"Ibland har jag funderat på vad som händer när man sörjer
djupt. Jag upplevde det på ett sätt som om jag på nytt blev ett
litet oskyddat barn. Hela min tillvaro rasade samman och jag
fick börja att bygga upp allt igen. Jag var känslig och ömtålig
som ett litet barn men jag hade en vuxens erfarenheter i bagaget."

Dom har även skrivit en del om hur man vill, önskar att folk runt omkring reagerar och gör.

"Man vill inte bli tröstad när ens barn har dött, man vill gråta alla
de tårar som måste gråtas. Sorgen är alltid vars och en egen.
Ingen kan bära någon annans sorg, varje människa måste uthärda
sin egen sorg. Men om du som medmänniska vågar vara närvarande,
vågar vandra bredvid ett stycke på vägen, så hjälper det den sörjande att
uthärda smärtan. Din friska närvaro ger hopp och kraft om det liv man
vill tillbaka till när tiden väl är inne. Att krama om någon, att ta någon
i handen, att våga se någon i ögonen betyder ofta mer än ord
för människor i sorg"

Det är verkligen så som dom skriver. Man behöver gråta, gråta i massor. Och jag är så evigt tacksam för att jag har människor runt mig som tillåter mig gråta. Som ger mig den där kramen som betyder så oerhöt mycke!!!






// Mamma till världens finaste Ängel

Kommentarer
Postat av: Therese

Vet du vad jag tror, jo jag tror att den "lilla" i dig som kommer fram ibland när man inte klarar att stå emot börjar växa nu...

♥♥♥♥♥

2010-03-20 @ 21:24:11
URL: http://teezaa.blogg.se/
Postat av: Bina

Jag har tänkt läsa denna.. Men inte beställt den än.

Jag kände att jag ville det för att få ord på de känslor man känner, även fast jag nu förlorade Love tidigare under graviditeten.



Tack för att du fick mig att få upp ögonen för den igen..



Kramar

2010-03-20 @ 22:29:34
URL: http://tvatusentionollatta.blogg.se/
Postat av: mamma till en annan ängel

Jag kände också igen mig helt otroligt mycket i boken det va därför jag rekommenderade den till dig tidigare. Känns så skönt att känna att man faktiskt inte är ovanlig/ensam/konstig i sin sorg.

2010-03-21 @ 18:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0